dijous, 6 de gener del 2011

Tortell halal?


Ahir una caixera del supermercat li deia a una senyora presumiblement marroquina si no s'emportava un tortell de Reis marca de la casa. La clienta li respongué: és que no sé què porta, el pastís [interpreto: i si té porc?]. Li contesta la caixera: nata i xocolata (deu n'hi do, el knowhow pastisser de la caixera). Diu la senyora marroquina: ja en menjaré del teu... [interpreto: deuen ser veïnes o amigues].

Malgrat la proclamació de la caixera, no és estrany trobar el llard entre els ingredients d'una recepta de tortell de Reis (per exemple, aquí: 20 g de llard), de manera que la nostra caixera anava una mica errada pel que fa a la composició del tortell. Tenint en compte que a Catalunya hi ha, si més no, prop de 300.000 musulmans, i que sembla que comencen a interessar-se per la celebració dels Reis, (l'altra dia a la cavalcada i havia nombroses dones marroquines a primera o segona fila veient passar la cavalcada) crec que aviat algun pastisser espavilat haurà de fer també tortells halal, si és que encara no ho ha fet ningú.

Tortells halal... Potser seria tan senzill com substituir el llard per mantega, procés invers al seguit, sembla ser, per l'ensaïmada, que és d'origen àrab o jueu però que en temps històrics hauria baratat la mantega de llet de cabra pel saïm (llard), segons que llegeixo en un llibre de cuina mallorquina. Això em fa pensar també amb l'ensaïmada halal, que s'obtindria pel mateix procediment invers. L'ensaïmada de tallades (amb talls de sobrassada i carabassat) ja seria més difícil de reconvertir!

4 comentaris:

  1. Em sembla que ja he explicat (em sembla que ja ho he explicat tot!!!) que tinc una dona de fer feines marroquina. Viu, a més, molt a prop de casa, i em conec tot el col.lectiu femení del Marroc del poble i rodalies. Fa poc em van convidar a la boda d'una de les filles amb un bereber (n'he de fer un post). Bé, doncs fa anys, la F. es menjava tan tranquil.la i contenta els dolços que trobava per casa. Ara, ja sap quins no són "halal", per això de la llard, exacte. L'altre dia m'explicava que té el colesterol alt i que li han recomanat de beure una cullerada de vinagre de poma. Jo no vaig dir res, però el vinagre bé que deu tenir alcohol...
    Un punt a favor de la cultura occidental: nosaltres ens cruspim tots els dolços i el pa fet a casa que la F. té a bé de portar-nos a vegades.

    ResponElimina
  2. No he tingut aquest contacte tan proper que tens tu (només el meu barber marroquí, un amazic de Nador, per més senyes, però només el veig un cop al mes). I les persones que ens ajuden a casa són catalanes, o andaluso-catalanes, segons com es miri.

    El vinagre sol tenir 0,5-1 graus alcohòlics, degut a l'alcohol residual que no es converteix en àcid acètic, vull dir que sí, un mica d'alcohol ha de portar el vinagre...

    I també m'alegro de no tenir les restriccions alimentàries d'altres cultures (a més d'haver renunciat a les de la cultura catòlica tradicional).

    ResponElimina
  3. Ah, se m'oblidava. A les tendes "Halal" venen un tipus de llard de vaca. L'hem fet servir per a un pollastre al forn que la senyora F. em va ajudar a fer a la seva manera.

    ResponElimina
  4. LLrd de vaca, veus, segurament més semblant al llard que la mantega.

    I esperem el teu post sobre el casament de la filla de la teva dona de fer feines ;-)

    ResponElimina